Zdobywanie nowych pacjentów, rozwój placówki medycznej, promocja świadczonych usług – to właśnie te działania możemy zaliczyć do marketingu medycznego. Mogłoby się wydawać, że lekarze nie muszą promować swoich usług – przecież ludzie zawsze będą chorować. Jednak nic bardziej mylnego. Jeśli chcesz poszerzyć grono swoich klientów, to musisz zadbać o odpowiednią promocję. Na czym polega marketing medyczny i kiedy z niego skorzystać?
Na czym polega marketing medyczny?
Marketing medyczny możemy określić, jako zbiór działania, których celem jest promocja placówki medycznej. Dzięki temu może ona zaistnieć w świadomości klienta, czyli potencjalnego pacjenta. Co ważne, takie działania nie są nazywane reklamą. W polskim prawie reklamowanie praktyk lekarskich jest zabronione. Zgodnie z art. 14. pkt. 1. ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, podmiot wykonujący działalność leczniczą może podać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, pod warunkiem że treść i forma tych informacji nie noszą cech reklamy. Oznacza to, że gabinety lekarskie oraz lekarze nie mogą bezpośrednio nakłaniać pacjentów do skorzystania z ich usług.
Prawnie dozwolone jest natomiast informowanie potencjalnych klientów o na przykład zaletach profilaktyki chorób, czy zachęcanie do edukacji na temat zachowań prozdrowotnych itp. Marketing medyczny zakłada także przekazywanie informacji o rodzajach, metodach i zakresie świadczonych usług w danej placówce. I to właśnie na takich działaniach skupia się marketing medyczny. Celem tego procesu jest budowanie pozytywnego wizerunku gabinetu, przychodni, a także samego lekarza. Dzięki marketingowi medycznemu możesz zwiększyć także swoją widoczność w sieci.
Jakie działania obejmuje marketing medyczny?
Marketing medyczny możesz prowadzić samodzielnie, jest to jednak czasochłonne zadanie. Z tego względu warto zlecić je profesjonalistom, którzy zadbają także o legalność procesów. Jakie działania obejmuje marketing medyczny? Do najpopularniejszych i najbardziej efektywnych działań należy na przykład pozycjonowanie i optymalizacja stron www, czyli SEO. W zakres działań wchodzi między innymi pozycjonowanie strony placówki medycznej w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych. Możesz postawić także na marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM) oraz content marketing medyczny. Ten ostatni polega na publikowaniu artykułów eksperckich, tekstów reklamowych, grafik, postów itp.
Chętnie wykorzystywany jest również e-mail marketing, czyli cykliczna wysyłka wiadomości elektronicznych, takich jak newslettery i kampanie promocyjne. Warto postawić jednocześnie na promocję w social media poprzez prowadzenie kont w mediach społecznościowych.