Reklamy a rzeczywistość

Reklamy a rzeczywistość

Jak wiele razy w życiu kupiłeś w sklepie coś tylko dlatego, że widziałeś to w telewizji lub usłyszałeś o tym w reklamie? Czy pamiętasz, ile Cię to kosztowało? Czy było warto?
Oczywiście, że nie będę nikogo szykanować ze względu na podatność na wpływy reklamy- za jej sukcesem stoi bowiem cały sztab specjalistów, producentów oraz marketerów, których zdawałoby się jedynym celem jest tylko i wyłącznie podświadome namówienie Cię do zakupu promowanego przez nich produktu. Często też jesteśmy przez z nich wprowadzani w błąd bowiem niestety, ale przez całą erę reklam wyświetlanych w mediach przyjęło się, że produkt który możemy podziwiać na szklanym ekranie jest po prostu dobry. Ba, większość starszego pokolenia być może ciągle tak myśli, nie zważając na fakt iż dobra reklama jest dźwignią handlu a fikcja reklamowa może mieć bardzo nie wiele wspólnego z rzeczywistością. Pytanie zatem brzmi: jak odróżnić zwykły ‘chwyt marketingowy’ od prawdy? Zapraszam.

1. Jak działa marketing?

Zacznijmy od prostej definicji marketingu, która w przełożeniu na język powszechny oznacza podjęcie szeregu działań, mających na celu nakłonienie klienta do zakupu promowanego produktu oraz, co więcej, do zatrzymania go w sklepie nadając mu „łatkę” lojalnego (stałego) konsumenta. Wbrew pozorom, na owe akcje możemy natknąć się wszędzie- poczynając od osiedlowego warzywniaka, poprzez sieciowy supermarket, a kończąc na salonie fryzjerskim. Stale jesteśmy kuszeni atrakcyjnymi ofertami oraz cenami, które najzwyczajniej w świecie działają decydująco- im cena jest niższa tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że produkt znajdzie się w naszym koszyku. W celu uskutecznienia kampanii marketingowej producenci stosują reklamy w przekazie zarówno słownym, jak i wizualnym, przez co bardzo często poddawani jesteśmy profesjonalnie przygotowanemu scenariuszowi a nie prawdziwym odczuciom obecnych konsumentów.

2. Czy reklamowany produkt naprawdę jest skuteczny?

Oglądając spoty reklamowe często wydaje nam się, że promowany asortyment jest reklamowany właśnie dlatego, że jest naprawdę skuteczny lub smaczny. Niestety, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że dużej, drogiej i naprawdę częstej reklamy i rozgłosu potrzebują produkty średniej jakości, których jedynym celem jest przedostanie się na wiodącą pozycję na swoim rynku. W największe zakłopotanie wprawia nas jednak fakt użytych w reklamie argumentów- lekarz, reklamujący w swoim gabinecie pastę do zębów czy Pani domu polecająca np. kostke rosołową prawdpodobnie nigdy w życiu nie mieli styczności z reklamowanymi rzeczami. W związku z tym że my jako ludzie najczęściej kierujemy się opinią innych i to właśnie od niej uzależniamy zakup pewnych produktów, to właśnie agencje reklamowe kreują dane postacie na wzorzec świetnych doradców, przez co bardzo często wprowadzają nas z błąd.

3. Jak sprawdzić czy warto?

Jak mówi stara, życiowa prawda „nie dowiesz się dopóki nie spróbujesz”. W związku z tym dobrze jest przynajmniej raz w życiu spróbować polecanego produktu aby dowiedzieć się, czy rzeczywiście jest on warty swojej ceny. Idealną taktyką jest również porównanie go z tańszymi zamiennikami od konkurencji bo kto wie, może rzeczywiście jest w nim coś wyjątkowego? Jeżeli jednak nie chcesz być stratny to do swojego małego śledztwa wykorzystaj Internet, znajdź rzetelnych komentatorów i to za ich pośrednictwem dowiedz się, jaka jest prawda!