Podobno XXI wiek to era specjalizacji oraz nowych zawodów. W Internecie jest ich także wiele. Przyjęło się, że witrynę korporacyjną czy produktową, powinien projektować i wdrażać zespół co najmniej dwuosobowy – grafik oraz programista – nie wspominając o product manager’ze, który powinien zadbać o badanie potrzeb Klienta i właściwą komunikację pomiędzy nim, a zespołem kreacji / produkcji. Często jednak, mniejsze witryny tworzy oraz dba o nie, specjalista zwany webmaster’em, czyli swoiste połączenie grafika, programisty i czasami administratora.
Z pozycjonowaniem witryn bywa różnie. Jeśli witryna nie jest bardzo rozbudowana, ewentualnie webmaster nie posiada ich dużo pod swoją opieką, to jest w stanie zająć się także pozycjonowaniem. Jednak w obliczu zwiększającej się konkurencji w Internecie, powstała nowa specjalność, typowo informacyjna. Zawód pozycjonera wyraźnie nabrał znaczenia i wymaga zupełnie innego podejścia do pojęcia informacji w Internecie.
Co potrafi pozycjoner?
Jak wiadomo celem skutecznego pozycjonowania jest trafienie Internauty interesującego się daną informacją na witrynę zleceniodawcy. Wytyczną pracy pozycjonera jest stworzenie takich mechanizmów witryny zleceniodawcy, których działanie zaspokoi potrzeby informacyjne Internautów posługujących się wyszukiwarkami.
Aby dobrze wykonywać swoją pracę, pozycjoner powinien posiadać rozległą wiedzę i umiejętności z zakresu wielu dziedzin:
Marketing, przede wszystkim promocja – nie tylko w Internecie.
Psychologia konsumenta.
Bazy danych i mechanizmy wyszukiwarek.
Działanie robotów wyszukiwawczych.
Tworzenie kodu stron, głównie szablony witryn.
Programowanie skryptów PHP, CGI, Java Script.
Analiza logów serwera WWW.
Smak językowy i doświadczenie lingwistyczne.
Źródła wiedzy pozycjonera
Co prawda nie jest to poradnik pozycjonowania, ale warto zwrócić uwagę na ogromną złożoność pozycjonowania. Pozycjoner powinien przed rozpoczęciem czynności posiąść wiedzę na temat branży zleceniodawcy. Informacje należy ciągle aktualizować zagłębiając się w:
Pierwotne źródła:
Statystyki serwera WWW.
Statystyki serwera obsługującego formy reklamowe (reklama w wyszukiwarkach).
Kwestionariuszowe badania ankietowe (zwłaszcza w przypadku nowych produktów).
Wtórne źródła:
Słowa kluczowe stosowane do wyszukiwania informacji z branży.
Informacje na temat zaawansowania informatycznego potencjalnego Klienta.
Aktualne i przyszłe promocje produktów (także konkurencja).
Światowe i polskie trendy w wyszukiwaniu informacji.
Ciągły wyścig
Wyszukiwarki internetowe są areną bitew pozycjonerów pracujących dla różnych zleceniodawców. Zleceniodawcy opierający promocję witryn internetowych także na pozycjonowaniu, posiadają stałych pozycjonerów dbających o ich odpowiednie miejsca w wyszukiwarkach. Dzisiaj jesteś pierwszy, a jutro możesz być w trzeciej dziesiątce. Jeśli zależy Ci na pierwszych pozycjach, współpracuj tylko z najlepszymi.
Pozycjonerzy pracują samodzielnie lub w zespołach. Drugi wariant wymusza najczęściej złożoność rozwiązań pozycjonowania. Często należy całkowicie przerobić mechanizm witryny (szablon) oraz wprowadzić poprawki tekstu – także merytoryczne! – poszczególnych podstron witryny. Przykładem złożonych rozwiązań pozycjonowania są duże witryny oparte o mechanizmy bazy danych. Wówczas do określenia polityki i wdrożenia pozycjonowania przydałby się, oprócz pozycjonera, także projektant bazy albo przynajmniej osoba, która bardzo dobrze zna się na tym zagadnieniu.
Dlaczego profesjonalne pozycjonowanie?
Źle prowadzone pozycjonowanie, przerwy w dostępie do serwera WWW, problemy z działaniem witryny, mogą spowodować gwałtowny spadek nawet najlepiej wypozycjonowanej witryny. W tej specjalności nie ma czasu na globalne poprawki, trzeba działać szybko, skutecznie oraz elastycznie.
Pracę pozycjonera można trochę porównać do żmudnej pracy specjalisty public relations. Obydwie specjalności robią wszystko, aby dobrze i wszędzie mówiono dobrze o organizacji, ale jak to wykorzysta organizacja jest poza ich możliwościami.