Kiedy dopiero startujesz swój biznes i nie masz pieniędzy na reklamę to masz trochę ograniczone możliwości budowania listy. Ale to nie znaczy ze nie da się zbudować listy za darmo. Są osoby, w Polsce, które zebrały listy 20, 30, a nawet ponad 100 tys. subskrybentów, głównie darmowymi sposobami.
Jeśli chcesz za darmo budować listę to warto ich stosować wiele. Polecam Ci tworzyć “lejki“ którymi będziesz kierować ruch na Squeeze Page, zwykły formularz na blogu, czy bloga na którym wyskakuje reklama Top Layer bądź pop-up z możliwością zapisu na Twoją listę adresową.
Darmowe sposoby budowania listy
1. Pisanie artykułów gościnnych na innych blogach — swoją drogą jest to bardzo dobry sposób na rozpoczęcie info-biznesu. Piszesz u innych za darmo, a na końcu każdego artykułu zostawiasz w podpisie swoje Imię i Nazwisko z informacją w stylu “Jeśli chcesz więcej informacji tego typu, zapisz się, klikając w link” i wstawiasz link do swojego formularza zapisu.
2. Pisz komentarze na innych blogach. Ale błagam nie rób tego na odwal się. Wiele osób pisze komentarze typu “fajne video”, “świetne porady na pewno skorzystam”. Takie coś nie działa. Pisz wartościowe komentarze i naprawdę merytoryczne.
Czy wiesz, o tym że wielu ludzi przewija artykuły aby poczytać komentarze? Dlaczego? Bo to właśnie tam często tworzą się najciekawsze dyskusje, czasem bardziej interesujące niż sam artykuł. Możesz wywołać taką dyskusję. Zadaj jakieś pytanie. Napisz co myślisz na temat tego co powiedział/napisał autor. Jeśli się z nim nie zgadzasz to tym bardziej to napisz! Nie bój się sprzeciwiać. Ludzie lubią kontrowersję.
Dawaj również wartościowe i przydatne porady. Możesz napisać rozszerzenie do tego co napisała autor, dodać coś od siebie. Jeśli autor pisze 11 sposób na xxxx to ty dodaj od siebie 3 jeśli znasz więcej.
Możesz też opisać to na własnym blogu i napisać krótki komentarz z linkiem (wartościowa treść 2–3 zdania, a następnie napisz, że więcej na ten temat na Twoim blogu i umieszczasz linka do artykułu). Podsumowując: Pisz tylko wartościowe porady, spostrzeżenia, rozszerzenia tematu i kiedy się z autorem w czymś nie zgadzasz (UWAGA: pod warunkiem, że nie będzie to narzekanie/hejt, a konstruktywna krytyka!!!)
3. Darmowe raporty i poradniki. Możesz napisać krótki poradnik w formacie pdf. Na końcu napisz że więcej informacji czytelnik znajdzie po zapisaniu się na Twój newsletter/kurs wchodząc na adres (i tutaj link). Rozdawaj go za darmo. Daj go innym ludziom, którzy już maja listę niech za darmo rozdają Twój produkt. Daj im możliwość wykorzystania go do budowania listy np. Niech dają go za zapisanie na ich listę. Możesz umieścić go również na ekademia czy interkursy. Za darmo lub za bardzo niską cenę. Pozwól ludziom na rozpowszechnianie i kopiowanie pod warunkiem ze zachowają informacje o autorze i nie zmienia treści.
4. Pisz bloga. Tak. Pisz wartościową i unikalną treść. Ustaw wyskakujący formularz zapisu i buduj listę.
5. Doradzanie na forach dyskusyjnych. To jest również dobra metoda jeśli chcesz zacząć zbudować wizerunek eksperta. Pisz, dyskutuj, radź. W podpisie dodaj link do Twojej strony zapisu z krótkim tekstem zachęcającym do kliknięcia w link.
6. Znajdź partnera. Dogadaj się z kimś kto już ma dotarcie do ludzi. Jeśli masz już jakąś listę to zaproponuj wymianę maili. Napisz do swojej listy, ze polecasz go możesz się zapisać. Partner robi to samo. Zyskują 2 strony.
7. Pisz artykuły do przedruku, standardowo z podpisem i linkiem do zapisu. Możesz je umieszczać na takich serwisach jak artelis.pl
8. Ko-rejestracja(Co-reg). Co-reg jest dostępny w darmowym autoresponderze freebot oraz płatnym implebot. Nie wiem czy jest gdzieś jeszcze dostępny w innym autoresponderze w Polsce. Co daje? Kiedy ktoś się zapisze na listę z włączonym co-reg, to zostaje automatycznie przekierowany na stronę z 3 propozycjami zapisu na inną listę w tej tematyce. Podobno zwiększa to budowanie listy nawet 2-krotnie.