AIDA, czyli o magicznej regule marketingu

Współczynnik odrzuceń – co to jest i jak go zmniejszyć?

Sprzedaż i marketing to prawdziwa wojna o pieniądze klientów. I jak każde działanie wojenne wymaga planu, strategii działania i odpowiedniej broni…

Już wiesz, że Twoją bronią będzie tekst Twojej skutecznej oferty. Teraz musisz tylko stworzyć dla niego strategię, która przyniesie zwycięstwo Twoim produktom.

W poprzednim kroku zrobiłeś ważną rzecz, a mianowicie przeanalizowałeś pragnienia i potrzeby swoich potencjalnych klientów. Jeżeli tego jeszcze nie zrobiłeś, wróć do poprzedniego korku i po prostu to zrób. Inaczej nigdy nie stworzysz dobrego planu i strategii dla swojej skutecznej oferty nie znając swoich klientów.

Plan, który zaraz stworzysz – lub raczej dopasujesz do potrzeb Twojego biznesu – będzie mapą do portfela Twoich klientów. Będzie on także dla Ciebie ogromny ułatwieniem w momencie gdy usiądziesz do pisania swojej oferty. Nie będziesz musiał za każdym razem zastawiać się – napisałem już tyle, ale co dalej? Czy to wystarczy żeby się sprzedać? Czy podałem już wszystkie powody dla których klient to kupi?

To właśnie przemyślana strategia, która jest ramowym planem Twojej oferty przyjdzie Ci na ratunek.

Czym jest strategia pisania skutecznych ofert handlowych i materiałów promocyjnych?

Jest to tak naprawdę plan, który poprowadzi Cię krok po kroku przez kolejne etapy pisania Twojej skutecznej oferty lub materiału promocyjnego. Cały plan dzieli się na mniejsze części oferty, którymi można żonglować i stosować w różnej kolejności.

Dzięki temu możesz tworzyć różne alternatywne strategie dla tej samej oferty. Wszystko tak naprawdę zależy od Twojego pomysłu na skuteczny tekst oferty.

Umówmy się, że w ramach tego kursu pokaże Ci tylko kilka podstawowych planów na napisanie zabójczo skutecznej oferty. Mimo, że doświadczeni copywriterzy potrafią korzystać z bardziej rozbudowanych planów, te najprostsze bywają najskuteczniejsze.

Ok. To co zatem powinno znaleźć się w ofercie handlowej, która naprawdę potrafi sprzedawać za pomocą słów?

1. AIDA – 4 litery, które zna każdy skuteczny marketer.

W podstawowej wersji każdej oferty powinna znajdować się dokładnie AIDA – Magiczna formuła marketingu. Jest to chyba najstarsza i najczęściej stosowana technika tworzenia ofert i materiałów promocyjnych. Oferty pisane w oparciu o regułę AIDA udowadniają swoją skuteczność od kilkudziesięciu lat przynosząc swoim autorom krociowe zyski.

Nie będziemy w tym miejscu przekazywać teoretycznej wiedzy na temat marketingowej zasady AIDA. Jesteś tu w końcu żeby poznać praktyczne zastosowanie prezentowanych technik. Dlatego najprościej ujmując, każdy z prostokątów na  schematach prezentowanych poniżej to pojedyncza część Twojej oferty lub materiału promocyjnego.

I tak jak w przypadku każdego tekstu użytkowego, prostokąty te odpowiadają za tytuł, wstęp i rozwinięcie oferty. Na przykład element A będzie specjalnym tematem i hasłem przewodnim dla Twojej oferty (kiedy pisze specjalnym mam na myśli naprawdę specjalny, dalej dowiesz się dlaczego).

To co widzisz w prostokącie I będzie wstępem Twojej oferty, w prostokącie D jej rozwinięciem a prostokąt z drugim A będzie jej zakończeniem. Tak samo w każdym następnym planie oferty który Ci pokażemy, każdy prostokąt będzie reprezentować pojedynczą część Twojego materiału promocyjnego lub sprzedażowego.

Plan oferty według AIDA wygląda następująco:

Każda następna strategia, którą Ci pokaże w zasadzie będzie jakąś krewną strategii AIDA. Dlatego nie zdziw się, że takie elementy jak Uwaga! i Akcja! będą powtarzać się praktycznie w każdym planie oferty jaki Ci przedstawię.

Jeżeli jeszcze nie wiesz jak każdy z elementów AIDA odnosi się do Twojego produktu, oferty lub reklamy nie masz się czym martwić. Wszystko zostanie omówione w dalszej części kursu i pomoże Ci zrozumieć.