Jak wypromować swój biznes? Różne sposoby na reklamę

Jak wypromować swój biznes? Różne sposoby na reklamę

Wstajesz rano, otwierasz Facebooka i widzisz reklamę sklepu, w którym ostatnio przeglądałeś ubrania. Pijąc kawę przed pracą i oglądając telewizję, w przerwie programu śniadaniowego słyszysz, jak popularny piłkarz zachwala kolejny produkt do włosów. Jadąc samochodem do pracy w radiu słyszysz o nowym warsztacie samochodowym, kiedy przed Tobą zza kamienicy widać ogromny billboard z nowym smartfonem dostępnym w dużej sieci sklepów RTV i AGD.

Czym jest reklama?

To ogłoszenie mające na celu przekonanie odbiorcy za pomocą perswazji do nabycia reklamowanego produktu lub skorzystania z usługi. Może też nakłaniać do popierania jakiejś idei, lub zajęcia danego stanowiska w ważnej sprawie. Jest to podstawowe narzędzie marketingu, które kryje w sobie ogromną siłę przekonywania, oczywiście jeśli jest dobrze pomyślana. Właśnie… dobrze pomyślana, czyli jaka?

Cechy dobrej reklamy

Chcąc wypromować swoja firmę, produkt czy usługę należy dotrzeć do celu, jakim jest oczywiście konsument. Nie wystarczy powiedzieć “hej, mój produkt jest dobry, tani i z pewnością ci się przyda, powinieneś go nabyć!” Mimo zawarcia kilku zalet produktu w tym zdaniu, taka reklama nie brzmi zbyt przekonywująco, prawda? To samo możesz powiedzieć o wózku dla dzieci, lustrze i samochodzie. Chcąc naprawdę zwrócić uwagę grupy docelowej, powinieneś trzymać się kilku punktów, jakimi są cechy dobrej reklamy.

1. Wpływa na emocje odbiorcy. Przypomnij sobie, jaka charakterystyczna reklama kojarzy ci się z sezonem świątecznym? Pojawienie się jakiej postaci w telewizji wywołuje w tobie uczucie “bożonarodzeniowego klimatu”? Bez wątpienia pomyślałeś o Świętym Mikołaju i czerwonej ciężarówce Coca-Coli. To wręcz podręcznikowy przykład reklamy produktu, która kojarzy się z niezwykłym czasem w roku, kiedy wszyscy jesteśmy przepełnieni podekscytowaniem i miłością.

2. Zapada w pamięć. Media Expert i “występujące” w reklamie chomiki ze znanej bajki dla dzieci, śpiewające piosenkę, która kojarzy się z popularną melodią. Pod koniec 2019 roku każdy z nas nucił treść reklamy, która dla niektórych była wręcz… strasznie irytująca. Dokładnie pamiętam czas, kiedy słodkie zwierzątka pojawiały się na ekranie telewizora – to pokazuje fenomen tej produkcji. Dzięki temu, że reklama twojej marki zostaje w głowie, ludzie pamiętają o tobie dłużej, niż 30 sekund.

3. Ma jasno określoną grupę docelową. Szalenie ważny punkt. Dlaczego? Pomyśl, że masz na sprzedaż zabawkowe lalki dla dziewczynek w wieku 3-8 lat. Sam produkt określa, dla kogo jest przeznaczony, jednak bardzo ważnym krokiem jest trafienie do odbiorcy. Tworząc reklamę, która ma przykuć uwagę małej dziewczynki, musisz pomyśleć jak mała dziewczynka. Co chciałbyś usłyszeć, zobaczyć, poczuć, aby zainteresować się produktem i przez kolejny tydzień prosić mamę o zakup tej konkretnej lalki? Ten trik to tak zwane “myślenie klientem”. Zastanów się, czego potrzebuje konsument i zapewnij mu to.

4. Działa perswazyjnie. Perswazja to świadome wpływanie na czyjeś emocje, działania, zachowanie. Może twoja potencjalna klientka wcale jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że potrzebuje nowego manicure co każde 4 tygodnie? Uświadom jej to, wpłyń na jej sposób myślenia tak, aby sama chciała odwiedzić twój salon. Reklama, która ma w sobie działania perswazyjne jest jeszcze większym krokiem do sukcesu.

Do kogo zgłosić się, jeśli chcesz stworzyć świetną reklamę swojego produktu lub usługi?

Jak widzisz, tworzenie reklamy nie jest tak prostym procesem, jak mogłoby się wydawać przed przeczytaniem tego artykułu. Z pewnością pomocny w tym kroku promowania biznesu będzie odpowiedni specjalista. Czyli kto?

Przypomnij sobie hasło, które kojarzy ci się z siecią sklepów z owadem w nazwie i logo. “Codziennie niskie ceny!” ten slogan przy samym czytaniu sprawia, że nucisz w głowie melodię. Za tworzenie tego typu haseł odpowiedzialni są copywriterzy. To oni zajmują się także pisaniem ofert, treści reklam oraz wymyślaniem chwytliwych nazw dla firm.

Poza tekstem potrzebujesz też grafiki – logo, ulotka, cała oprawa graficzna leży w rękach grafików. Ci specjaliści zajmą się stworzeniem obrazu, który będzie od teraz zawsze kojarzony z twoim biznesem.

Jeśli chcesz, aby twoja reklama pojawiała się na ekranach telefonów, komputerów i telewizorów jako film, będziesz potrzebować pomocy dźwiękowców i operatorów kamer, którzy jeszcze bardziej przybliżą cię do osiągnięcia celu – stworzenia oryginalnej, wpływającej na uczucia odbiorcy reklamy, która zapewni ci rozpoznawalność, zaufanie wśród konsumentów i finalnie – sukces w postaci zwiększonych zysków.