Frekwencja wyborcza a social media

Frekwencja wyborcza a social media

Social Media i wybory

W ciągu ostatnich kilku lat frekwencja wyborcza w Polsce wciąż wzrasta. Dzieje się tak między innymi dlatego, że Polacy mają większą możliwość obserwacji czyichś czynów w Internecie. Zauważają, że uczestnictwo w wyborach jest powszechną czynnością wykonywaną przez wielu ludzi. Obserwacja innych – dzięki wynalazkowi, jakim są social media – sprawia, że sami czujemy się w obowiązku pójść do urn i oddać głos. Zatem może być to skuteczna forma budowania tożsamości obywatelskiej, ponieważ zwykle Polacy zaznajamiają się z kandydaturami, aby dokonać świadomego wyboru. Zorientowanie polityczne pozwala zadbać o przyszłość własną i swojej rodziny.

Influencerzy i wybory

Influencerzy coraz odważniej głoszą swoje poglądy. Wykorzystują do tego miejsce własnego zarobku, jakim są social media. Dzięki ich aktywności w kwestii głosowania, istnieje większe prawdopodobieństwo, że obserwujący daną osobę także zdecydują się na pójście do urn. Prezentacja własnych przekonań przez gwiazdy Internetu sprawia, że Polacy mierzą się z różnymi poglądami. Przez to wypracowują swoje, które mogą być zbieżne z tymi, jakie prezentuje dany influencer lub zupełnie przeciwne.

Znajomi i wybory

Na pewno każdy z nas spotkał się ze sformułowaniem “wykonałem obywatelski obowiązek”. Najczęściej mierzymy się z nim w mediach społecznościowych, czyli pośredniczy mu Facebook, Snapchat lub Twitter. Czasami nieświadomie naśladujemy swoich znajomych, przyjmujemy ich poglądy, zaczynamy wdrażać w nasze życia to, co reprezentują przyjaciele. Także w kwestii głosowań, ich publikacje w portalach społecznościowych powodują, że sami zastanawiamy się czy nie powinniśmy uczestniczyć w wyborach. Wtedy możemy podjąć dobrowolną decyzję o tym, że należy pójść do najbliższego okręgu wyborczego. Natomiast decyzja może wynikać także z tego, że wielokrotnie nasze pragnienie przypodobania się przyjaciołom wygrywa. Chęć “wrzucenia na story” własnej karty wyborczej jest silniejsza niż świadome głosowanie. Ale tym także zwiększamy frekwencję wyborczą.

Portale społecznościowe i wybory

Portale społecznościowe zaprogramowane są przez twórców w taki sposób, że konkretnego dnia logo w aplikacji danego portalu prezentowane jest przy użyciu animacji zachęcającej do oddania głosu. Taka animacja może zawierać na przykład flagę danego kraju. Bez wątpienia przypomina to niektórym osobom o tym, że dzisiejszy dzień jest szczególnie ważny. Wiele Polaków ma szanse dowiedzieć się, że akurat dziś są wybory i należy oddać najbardziej wartościowy głos.