Marketing ATL vs BTL

Marketing ATL vs BTL

O marketingu mówi się we współczesnych czasach dużo, wszystko to dzięki coraz większej świadomości w kwestii promowania usługi i produktów. Każdy świeżo upieczony przedsiębiorca wie, że aby zaistnieć i wyróżnić się spośród konkurencji, po prostu trzeba pomyśleć o odpowiedniej strategii marketingowej. Nie jest to jednak takie proste, gdy jest się laikiem w świecie biznesu i marketingu. Istnieją bowiem różne sposoby promowania i różne koncepcje, które różnią się sposobem działania, a także celem. Jednymi z terminów, jakie można napotkać są skróty ATL i BTL. Co się za nimi tak naprawdę kryje?

Marketing ATL – czym jest?

Termin ATL to skrótowy zapis terminu “above the line”, odnoszącego się do strategii marketingowej, skierowanej w stronę masowego odbiorcy. Przekaz zawarty w reklamach zgodnie z koncepcją ATL nie jest spersonalizowany, głównym celem bowiem jest dotarcie do jak największej ilości osób, nie zważywszy na ich konkretne personalia. Miejscem prowadzenia kampanii są mass media, a przykładem są tutaj spoty telewizyjne, radiowe, czy kinowe, wzmianki prasowe, billboardy i plakaty na ulicy. Choć nadawana reklama może mieć konkretny przekaz i skierowana być do jednej grupy docelowej, natrafiają na nią tysiące innych osób, czy tego chcą, czy nie, przez co często wywołują irytację.

A może marketing BTL?

Choć wydawać się, że masowe media pomagają zdobyć ogromną ilość klientów, może być to mylące. Od wielu lat o wiele większą skutecznością cieszą się spersonalizowane reklamy, trafiające konkretnie do określonej grupy odbiorców. Te zgodne są właśnie z koncepcją BTL, czyli “below the line”. Strategię tę odnaleźć można dziś głównie w marketingu internetowym, który jest mocnym konkurentem dla tradycyjnych form promowania. Internet jest miejscem, gdzie każdy użytkownik zostawia po sobie ślad. Historia przeglądania, polubione profile, umieszczane posty – to wszystko informacje, które algorytmy aktywnie wykorzystują do celów reklamowych, dzięki, czemu reklamy kierowane do nas są bardzo dopasowane i można powiedzieć żartobliwie, że wprost “szyte na miarę”.

TTL – trzecia alternatywa?

Mało kto, wie, że jest jeszcze trzecia, alternatywa droga dla dwóch wcześniej wspomnianych ścieżek. Jest to strategia TTL (skrót od “through the line”) i jest niejako połączeniem dwóch opozycyjnych strategii, czyli ATL i BTL. Skuteczne promowanie polega na byciu elastycznym i reagowaniu na potrzeby użytkowników, dlatego warto wykorzystać narzędzia, łącze masowość ze spersonalizowanym komunikatem.