Program lojalnościowy – czy warto w niego inwestować?

Program lojalnościowy – czy warto w niego inwestować?

Rosnąca ilość konkurencyjnych firm, często zmusza przedsiębiorcę, chcącego utrzymać klientów do niekonwencjonalnych rozwiązań. Dbanie o jakość produktów, korzystną ofertę i optymalne ceny to oczywiście część ze standardowych działań, jednak mogą one nie wystarczyć, gdyż coraz bardziej wymagający i świadomi klienci szukają nietuzinkowych propozycji. Warto znaleźć więc taką strategię marketingową, która będzie nie tylko prokliencka, ale również dobrze wpływała na wizerunek firmy. Taką strategią jest właśnie wdrożenie programu lojalnościowego.

Czym dokładnie charakteryzuje się taki program?

Programem lojalnościowym nazywamy propozycję, skierowaną wobec klientów, zachęcającą ich do zakupów (czasem określonych produktów), w ramach których otrzymają dodatkowe korzyści. Najczęściej stosuje się tu system punktowy, gdzie za każdą określoną kwotę zakupów klient otrzymuje konkretną ilość punktów, które może później wykorzystać lub wymienić na nagrodę. Punkty te gromadzone są wraz z każdymi kolejnymi zakupami i zapisywane na koncie klienta. Pomocnym rozwiązaniem jest tutaj wydanie takiemu klientowi karty, z przypisanym do jego konta kodem kreskowym, który przeskanowany zostaje podczas płatności za produkty w kasie. Nagroda dla klienta może być materialna np. w postaci upominki, ciekawego gadżetu lub może przybierać inne formy, takie jak udzielenie rabatu na kolejne zakupy. Rozwiązań jest naprawdę wiele, warto, więc dostosować je do potrzeb firmy i charakterystyki branży.

Jakie korzyści ma firma z programów lojalnościowych?

Choć mogłoby się wydawać, że celem tej strategii jest głównie zwiększenie dochodów, tak naprawdę programy lojalnościowe służą do zgłębienia świadomości marki, a także pozyskiwanie stałego zaufanego klienta. Celem jest, więc zdobycie klienta, który zostanie na dłużej i chętnie będzie wracał na zakupy, zamiast iść do konkurencji. Tego typu rozwiązanie pomaga również zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku i wpływa pozytywnie na jej wizerunek. Stali klienci, zadowoleni z oferowanych produktów i dodatkowych benefitów, będą częściej polecać markę swoim znajomymi, rodzinie, czy współpracownikom. Warto również wspomnieć o tym, że poprzez programy lojalnościowe, w których biorą udział klienci, wszystkie dane na temat ich zakupów są zapisywane, dzięki czemu firma zdobywa cenne informacje na temat, chociażby tego, jakie produkty są chętnie kupowane, w jakich ilościach, w jakie dni tygodnia. Dzięki nim właśnie firma wie, co należy zmienić i poprawić w ofercie, by jeszcze sprawniej sprostać oczekiwaniom klientów.