Dlaczego małe sklepy spożywcze przegrywają konkurencję z dużymi marketami?

Dlaczego małe sklepy spożywcze przegrywają konkurencję z dużymi marketami?

Jeszcze 20 lat temu na ulicach polskich miast funkcjonowało tysiące małych sklepów spożywczych. Należały on do prywatnych właścicieli i były otwarte stosunkowo krótko. To właśnie w małych sklepikach robiło się codzienne zakupy, nie poświęcając na ten cel zbyt wiele czasu. Dzisiaj takie sklepy spotykamy coraz rzadziej bo na polskich ulicach królują duże markety. Obok nich działają już coraz mniej liczne małe sklepy prywatne, które zwykle podpięte są do większej sieci.

Dlaczego przestaliśmy lubić małe sklepy spożywcze?

Liczba małych sklepów spożywczych z każdym rokiem spada i mało kto decyduje się dzisiaj na otwarcie takiego biznesu. Jeśli już otwiera się mały sklep to jest to kolejna placówka lokalnej sieci, zwykle należąca do większej piekarni czy producenta mięsa. Szczególnie trudna sytuacja jest na terenach wiejskich. Jeszcze nie tak dawno na każdej nawet małej wsi był co najmniej jeden sklep. Dziś możemy spotkać dużo wiosek bez sklepów bo ich mieszkańcy są zmotoryzowani i wolą jeździć do marketów do miasta.
Małe sklepy przegrywają z marketami przede wszystkim cenami. Kolejne ważne czynniki to większy wybór i dłuższe godziny otwarcia. Przyjrzymy się więc bliżej powodom, dla których klienci wybierają zakupy w marketach.

Jakie korzyści dają zakupy w marketach?

Duże markety to jednostki nowoczesne, doskonale wypromowane. W zasadzie każdy z nich emituje dzisiaj gazetki, które dzięki licznym promocjom przyciągają klientów. Dbałość o wnętrza i otoczenie marketów nie jest przypadkowa. W badaniach psychologicznych już dawno udowodniono, że lubimy robić zakupy w miejscach nowoczesnych i estetycznych bo czujemy się przez to lepsi. Wiele osób stawia na market ze względu na większy wybór, gdyż zależy im na tym, żeby kupić wszystko w jednym miejscu. Godziny otwarcia również mają znaczenie. Wiele marketów jest otwartych bardzo długo, nawet do godziny 22-iej. Zakupy można tam robić w soboty i handlowe niedziele a Polacy bardzo to sobie cenią. Sieciowe markety są w stanie przyciągać klientów także usługami dodatkowymi. Można tam doładować telefon, wypłacić gotówkę a niekiedy nawet nadać i odebrać paczkę. Część sklepów decyduje się dołączać dania typu fast-food sprzedawane na ciepło w opcji na wynos. Korzysta z tego wielu klientów. Osoby będące w podróży chętnie kupią kawę czy hamburgera. Duże markety niezwykle celnie trafiają z ofertą także do dzieci i osób młodych. Potrafią one dobrze dostosowywać się do aktualnych warunków i na przykład przed świętami sprzedają pięknie zapakowane zestawy słodyczy, które są gotowym prezentem. W marketach zawsze można też zapłacić kartą, co jest już powszechnym nawykiem wielu klientów.