Nieopłacone faktury to problem, z którym spotyka się mnóstwo Polskich firm. Taka sytuacja ma wiele negatywnych skutków i można w tym przypadku powiedzieć o efekcie domina. Firma, która ma zamrożone środki u swojego klienta może mieć problem ze swoimi płatnościami i tym samym również zalegać z opłaceniem faktur u innych firm. W ten sposób tworzy się spirala, która prowadzi do niewypłacalności i poważnego zadłużenia. W najgorszym wypadku nieopłacone faktury mogą doprowadzić do upadku firmy, której nie udało się wyegzekwować płatności. Co ma na to wpływ i dlaczego firmy nie płacą kontrahentom?
Niewypłacalni kontrahenci – jakie wymówki stosują najczęściej?
Bardzo często firma, która nie płaci na czas swoich faktur, stosuje wymówki, które mają na celu odwlec w czasie reakcje wierzyciela. Błędne faktury, fikcyjne problemy, awarie systemów – to tylko część z powodów, przez które rzekomo faktury dalej nie zostały opłacone. W tym przypadku bardzo ważne jest to, aby nie lekceważyć opóźnień w płatnościach i dać do zrozumienia, że nie mamy zamiaru dłużej czekać na pieniądze. Kontrahent, który jest postawiony „pod ścianą” i wie, że jego wymówki nie działają, będzie w stanie szybciej zapłacić faktury, ponieważ wie, że sprawa nie przejdzie bez echa.
Brak konsekwencji w działaniu to główny problem, przez który firmy nie płacą swoim kontrahentom. Faktura, która nie zostanie opłacona w terminie, rzadko kiedy wiąże się z poważnymi konsekwencjami, dlatego jest to bardzo często wykorzystywane. Firmy najczęściej potrzebują pieniędzy jak najszybciej, a jak wiemy, sprawy w sądach mogą trwać wiele lat. Opłacenie faktur jest dla niektórych firm ostatnią rzeczą na liście do zrobienia. Sami kontrahenci także nie lubią upominać się o swoje pieniądze i czasem tego po prostu nie robią, co nie poprawia całej tej sytuacji.
Co zrobić, aby zmotywować kontrahenta do opłacenia faktur?
Wysyłanie oficjalnych maili czy próba kontaktu przez telefon może nie zadziałać. Najlepiej jest podjąć bardziej „radykalne” środki, które mają na celu zmotywowanie kontrahenta do zapłaty należności. Skuteczny może okazać się list, w którym znajdzie się wezwanie do zapłaty pod groźbą wpisania do rejestru dłużników. Jeśli firma nie zapłaci w terminie, to warto umieścić ją w rejestrze, aby pokazać, że nie były to jedynie słowa rzucone na wiatr. Figurowanie w rejestrze dłużników jest dla przedsiębiorcy niewygodne i uniemożliwia wiele rzeczy np. zaciągnięcie kredytu, a także zniechęca potencjalnych kontrahentów. Więcej informacji o tym, jak radzić sobie z nieuczciwymi kontrahentami znajdziesz na stronie https://habzafinanse.com.pl/dlaczego-firmy-nie-placa-kontrahentom/.