Jak napisać biznesplan?

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan często pojawia się jako wymaganie przy próbie uzyskania dotacji lub kredytu na rozpoczęcie działalności. Ma jednak znacznie szersze zastosowania i nawet jeśli nie będziemy starać się o żadne dofinansowanie, może okazać się cennym narzędziem. Pierwsze lata istnienia firmy są dla niej zawsze najcięższe, a stworzenie biznesplanu pozwala przewidzieć największe problemy i zagrożenia, a także ocenić, czy biznes ma w ogóle szanse powodzenia. W takim razie jak napisać biznesplan i zrobić to dobrze?

Co daje dobry biznesplan?

Bywa, że jakiś pomysł na pierwszy rzut oka wydaje się dobry, ale po głębszym zastanowieniu okazuje się, że jednak nie ma dużej szansy na powodzenie. Dlatego więc zwłaszcza w biznesie ważne jest, aby nie podejmować żadnych pochopnych decyzji i rozważyć dobrze każdy krok. Podczas procesu tworzenia biznesplanu jest duża szansa, że dostrzeżemy problemy lub zagrożenia związane z rozpoczęciem wybranej działalności na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi. Może się na przykład okazać, że wybrana przez nas nisza jest już zapełniona albo że produkty konkurencji stoją na tak wysokim poziomie, że nie będziemy w stanie ich pokonać. Jeśli zastanawialiście się, jak napisać biznesplan, ale nie byliście także pewni, czy warto to robić  –  zdecydowanie tak.

Jak napisać dobry biznesplan?

Nie ma jednej prostej odpowiedzi na to, jak napisać biznesplan. Znaleźć można wiele wzorów, ale ostatecznie forma jest w dużej mierze dowolna. Pewne zasady są jednak uniwersalne: dobry biznesplan powinien być pozbawiony błędów ortograficznych i merytorycznych, uporządkowany i łatwy do przeczytania. W większości przypadków zaczyna się od streszczenia, aby już na samym początku dać dobry ogląd celów i założeń biznesowym. Warto się jednak wstrzymać z jego napisaniem do samego końca, aby na pewno niczego nie pominąć i zawrzeć w nim pełny obraz tego, co znajdzie się w reszcie dokumentu.

Elementy składowe biznesplanu

W dalszej części biznesplanu tradycyjnie umieszcza się charakterystykę przedsięwzięcia, czyli podstawowe dane firmy takie jak nazwa, lokalizacja czy cel. Kolejny element, czyli opis oferowanego przez nas produktu lub usługi, jest kluczowy. Powinniśmy napisać go w taki sposób, aby zawrzeć wszystkie konieczne informacje, ale też przede wszystkim zachęcić do naszej oferty. W kolejnych punktach należy przedstawić nasze plany dotyczące pracowników i zarządzania nimi, później zaś prezentujemy nasze wnioski odnośnie rynku i konkurencji, a więc tego, z kim będziemy rywalizować i jak wygląda rynek danych produktów lub usług. Nie obejdzie się także bez wspomnienia o naszej strategii marketingowej, jako że obecnie bardziej niż kiedykolwiek istotna jest rola marketingu w biznesie. Na zakończenie pozostaje być może najmarudniejsza część biznesplanu, a więc plan finansowy. Musimy koniecznie zawrzeć w nim takie informacje jak to, w jaki sposób planujemy sfinansować przedsięwzięcie oraz jakie wydatki i przychody prognozujemy.