Współczynnik odrzuceń – co to jest i jak go zmniejszyć?

Współczynnik odrzuceń – co to jest i jak go zmniejszyć?

Kiedy tworzymy stronę internetową, zazwyczaj naszym celem będzie, aby użytkownik wykonał na niej jakąś interakcję, względnie spędził na niej jak najwięcej czasu. To, czego dokładnie będziemy chcieli od odwiedzających naszą witrynę zależy w dużej mierze od branży. Jeśli będzie to sklep, to oczywistym celem jest jak najwięcej zakupów. Z kolei autorowi osobistego bloga będzie zależało, aby użytkownicy czytali artykuły i reagowali na nie. Współczynnik odrzuceń może nam pomóc określić, czy strona rzeczywiście spełnia swoje zadanie. Spotkać go można chociażby w statystykach Google Analytics. Jak go interpretować? Co zrobić, jeśli jest za wysoki?

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń pokazuje jak wielu użytkowników co prawda weszło na naszą stronę, ale szybko ją opuściło i nie wykonało na niej żadnego działania. Czyli nic nie zakupiło, nie polubiło, nie skomentowało. Im mniejszy wskaźnik odrzuceń, tym oczywiście lepiej.

Użytkownik, który dokonał odrzucenia nie jest od razu stracony – jest przecież zawsze szansa, że aktualnie nie ma na przykład czasu czy pieniędzy, ale przynajmniej nas zapamięta i będzie bardziej skory w przyszłości kliknąć w naszą reklamę czy powrócić na naszą stronę. Mimo to zawsze dążeniem będzie uzyskanie jak najniższego współczynnika odrzuceń, ponieważ to się po prostu opłaca najbardziej.

Dlaczego współczynnik może być wysoki?

Przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń może być wiele i nie wszystkie z nich są zależne od nas.

Pierwszy z nich to fakt, że co byśmy nie zrobili, na naszą stronę zawsze wchodzić będą boty. Sztucznie nadmuchują one statystyki, ale nie są klientami czy czytelnikami i niemożliwe jest, aby dokonały interakcji. Wobec tego będą błyskawicznie pojawiać się na naszej stronie i znikać, powiększając tym samym nasz współczynnik odrzuceń.

Podejrzanie wysoki współczynnik może również wynikać z nieprawidłowo zaimplementowanego kodu śledzącego Google Analytics. Jeśli robiliśmy to sami i nie mamy w tym doświadczenia, warto mimo wszystko poprosić o pomoc kogoś, kto się na tym zna.

Wysoki współczynnik odrzuceń będzie bardzo prawdopodobny, jeśli nasza witryna ma tylko jedną podstronę. W końcu nie ma wtedy możliwości, aby klient dokonał tradycyjnej interakcji, czyli przejścia w inną część strony. Jednak nawet i na to jest sposób, który poznacie w dalszej części tego artykułu.

Bardzo ważna w kontekście wysokości współczynnika odrzuceń jest także to, co się na naszej stronie znajduje. Czy wygląda ona dobrze, szybko się ładuje, jest atrakcyjna dla oka i zawiera wszystkie potrzebne informacje? Czy łatwo się po niej przemieszcza? Na brzydką czy słabo przygotowaną stronę użytkownicy tylko rzucą okiem i natychmiast z niej wyjdą. Warto wobec tego wejść z buty potencjalnego klienta i spróbować spojrzeć na stronę z jego perspektywy. W ten sposób będziemy w stanie zdiagnozować co wypadałoby w niej poprawić.

Jak poprawić współczynnik odrzuceń?

W zasadzie każdy problem ze współczynnikiem odrzuceń da się rozwiązać, wymaga to jednak czasami nieco zastanowienia i wysiłku.

Jeśli chodzi o pojawianie się na naszej stronie botów, to tego nie da się uniknąć i same w sobie nie jest to dla nas w żaden sposób szkodliwe. Nie da się jednak ukryć, że psuje to nasze statystyki. Na szczęście Google Analytics pozwala na dodanie filtrów, które pozwolą nam nie zliczać do statystyk takiego podejrzanego i niepotrzebnego ruchu.

Z kolei źle zaimplementowany kod Google Analytics wystarczy poprawić, czy to samemu, czy z pomocą specjalisty. Nie powinno to wcale zająć bardzo długo, a bez tego ani rusz.

Nawet witryny z jedną podstroną mogą wyeliminować problem wysokiego współczynnika odrzuceń. Wystarczy ustawić śledzenie Google Analytics tak, żeby zaliczało jako interakcję jakąś czynność wykonywaną na tej jednej, jedynej podstronie – może to być na przykład przyciśnięcie przycisku.

Optymalizowanie strony to nie jest łatwa ani szybka rzecz i lepiej powierzyć to komuś, kto ma już w tym jakieś doświadczenie. Poprawi on czas ładowania naszej strony, jeśli z tym właśnie jest problem. Dokona także zmian pod względem wyglądu strony, jeśli nie jest on atrakcyjny dla użytkowników i utrudnia sprawne poruszanie się po witrynie.

Nie należy ignorować wysokiego współczynnika odrzuceń, ponieważ może to być symptomem głębszych problemów z funkcjonowaniem i skutecznością naszej witryny.