1. Złe wyszukiwanie
Zbyt dosłowne traktowanie wpisywanych wyrazów przez wyszukiwarki zmniejsza użyteczność w tym sensie, że nie radzą sobie z literówkami, liczbą mnogą, pauzami i innymi wariantami zapytania. Tak skonstruowane wyszukiwanie jest szczególnie trudny dla osób starszych ale wpływa na każdego.
Problem występuje wtedy, gdy wyszukiwarka nadaje priorytet wyłącznie na podstawie tego jak wiele wyrazów zawiera zapytanie, a nie na podstawie ważności danej strony. Znacznie lepiej jest gdy wyszukiwarka wyświetla na grze strony “najlepsze trafienia” – szczególnie dla ważnych zapytania np. nazw Twoich produktów.
Wyszukiwanie jest ostatnią deską ratunku dla użytkownika w momencie, gdy zawiedzie nawigacja. W takich sytuacjach zaawansowane szukanie może czasem pomóc, jednak prosta wyszukiwarka zadziała najlepiej. Pole wyszukiwania powinno być przedstawione jako prosty boks, ponieważ tego poszukują użytkownicy.
Powyższe stwierdzenia odnoszą się do wyszukiwarki np. w sklepie internetowym. (przyp. tłum.)
2. Pliki PDF do czytania online
Użytkownicy nienawidzą napotykać plików PDF, które można czytać ponieważ przerywa im to ciąg myślowy poruszania się po stronie. Nawet proste czynności jak drukowanie czy nagrywanie dokumentu jest utrudnione ponieważ standardowe komendy przeglądarki nie działają. Układ pdf’a optymalizowany jest pod arkusz papieru, który rzadko jest zgodny rzadko jest zgodny z okna przeglądarki użytkownika. Dowidzenia gładkie przewijanie. Witam małe czcionki.
Najgorszym PDF’em jest niezróżnicowany blok treści, po którym trudno się nawiguje.
Pliki PDF są doskonałe do druku i dystrybucji instrukcji oraz dla dużych dokumentów, które muszą być wydrukowane. Zarezerwuj ten format tylko do tego celu, a treści, które będą przeglądane zamień na ekranie monitora zamień na prawdziwą stronę internetową.
3. Brak zmiany koloru linków odwiedzonych
Dobra orientacja w tym gdzie klikałeś pozwoli Ci zrozumieć aktualną lokalizację. Wiedza na temat obecnej i przeszłej lokalizacji sprawia, że łatwiej zdecydować, gdzie iść dalej. Lini są kluczowym czynnikiem w procesie nawigacji. Użytkownicy mogą wykluczyć linki, które okazały się bezowocne we wcześniejszych wizytach. Sytuacja może być też odwrotna mogą odwiedzić linki, które wcześniej uznali za pomocne.
Najważniejsze jest jednak wiedza na temat odwiedzonych wcześniej stron uwalnia użytkownika od niezamierzonego wejścia w kółko na te same strony.
Korzyści osiągniemy przy jednym założeniu: że użytkownicy mogą odróżnić odwiedzone i nieodwiedzone linki ponieważ przeglądarka pokazuje je w różnych kolorach. Kiedy odwiedzane linki nie zmieniają koloru, użytkownicy wykazują więcej nawigacyjnej dezorientacji i nieumyślnie odwiedzają ponownie te same strony.
4. Nie skalowalny tekst
Ściana tekstu jest śmiercionośna dla interaktywności. Przytłaczająca. Nudna. Bolesna w czytaniu.
Pisz dla sieci nie dla druku. Aby zainteresować użytkownika tekstem i wspierać skanowanie używaj dobrze udokumentowanych sztuczek:
nagłówków,
list punktowanych,
wyróżniaj słowa kluczowe,
pisz krótkie akapity,
stosuj zasadę odwróconej piramidy (od ogółu do szczegółu)
pisz prostym językiem
5. Stały rozmiar czcionki
Arkusze styli CSS niestety dają stronom internetowym moc wyłączenia “zmiany rozmiaru czcionki” przeglądarkom internetowym. W około 95% przypadkach ta stała wielkość jest za mała, co znacznie zmniejsza czytelność dla większości osób powyżej 40 roku życia.
Szanuj preferencje użytkownika i daj możliwość zmiany wielkości tekstu. Ponadto określ wielkość czcionki w kategoriach względnych – nie jako bezwzględna liczby pikseli.
6. Tytuły strony z niską widocznością w wyszukiwarkach
Wyszukiwanie jest najważniejszym sposobem, którego używają użytkownicy do znalezienia strony internetowej. Wyszukiwanie jest również jednym z najważniejszych sposobów dzięki, któremu użytkownicy znajdują poszczególne strony internetowe. Tytuł strony jest Twoim głównym narzędziem, aby zainteresować nowego użytkownika, który znalazł stronę w wynikach wyszukiwania oraz pomóc starym użytkownikom zlokalizować konkretną stronę, której potrzebują.
Tytuł strony zawarty jest w tagu HTML
Tytuły strony używane są również jako domyślne wpisy, gdy użytkownik dodaje ją do Ulubionych. Dla strony głównej, zacznij od nazwy firmy, a następnie umieść krótki opis strony (nie zapominaj o słowach kluczowych- przyp. tłum.). Nie zaczynaj od słowa “Witamy”, chyba że chcesz być umieszczony w porządku alfabetycznym pod W. Dlatego tak ważna jest optymalizacja stron internetowych i zwrócenie uwagi na każdy jej element. Tytuł strony jest tylko jednym z nich.
Dla innych stron niż główna, zacznij od najistotniejszych słów kluczowych, nie zapominając o tym, aby tytuł streszczał zawartość strony, która użytkownik na niej znajdzie. Ponieważ tytuł strony jest używany jako tytuł okna w przeglądarce, jest również używany jako etykieta dla tego okna na pasku zadań w Windows, co oznacza, że zaawansowani użytkownicy będą poruszać się między wieloma oknami używając pierwszego lub dwóch pierwszych słów. Jeśli wszystkie tytuły stron zaczynają się tymi samymi słowami, masz znacznie zmniejszoną użyteczność dla wielo-okienkowych użytkowników.
Slogan na stronie głównej jest powiązany z tematem: też powinien być krótki oraz szybko komunikować cel strony.
7. Wszystko co przypomina reklamę
Selektywna uwaga szczególnie widoczna na ekranie monitora, a internauci nauczyli się nie zwracać uwagi na wszystko co przypomina reklamy, które napotykają w drodze do celu. Niestety użytkownicy ignorują również słuszne elementy projektu, które wyglądają jak rozpowszechnione formy reklamy. W końcu, gdy ignorujesz coś, nie studiujesz tego w detalach aby dowiedzieć się czym dokładnie jest.
Dlatego najlepiej jest unikać wszelkich projektów, które wyglądają jak reklamy. Dokładne implikacje tej wytycznej będą zależne od nowych form reklamy, obecnie postępuj według poniższych zasad:
banner blindness (ślepota banerowa) oznacza to, że użytkownicy nie skupiają wzroku na czymkolwiek co wygląda jak baner ze względu na kształt lub położenie na stronie,
unikanie animacji sprawia, że użytkownik ignoruje obszary migającego tekstu lub innej agresywnej animacji,
czystka wyskakujących okienek (pop-up) oznacza, że użytkownicy zamkną wyskakujące okien zanim w pełni zostanie załadowane.
8. Projekty naruszające konwencje
Spójność jest jedną z najpotężniejszych zasad usability: kiedy rzeczy zachowują się zawsze tak samo, użytkownicy nie muszą zastanawiać się nad tym jak coś działa. Zamiast tego, wiedzą, co się stanie, na podstawie wcześniejszych doświadczeń. Za każdym razem kiedy upuścisz jabłko nad Isaac’iem Newton’em, to spadnie mu na głowę. To bardzo dobrze.
Im więcej oczekiwań użytkowników okaże się prawdą tym bardziej będą czuć, że mają kontrolę nad systemem i bardziej będzie się im podobał. W sytuacji odwrotnej użytkownicy będą czuć się niepewnie z systemem.
Prawo Jakoba Nielsena nt. sieciowych doświadczeń użytkownika mówi, że “użytkownicy spędzają większość czasu na na innych stronach internetowych”.
Oznacza to, że tworzą swoje oczekiwania dla Twojej strony w oparciu o to, co zwykle robią na innych stronach internetowych. Jeśli Twoja strona odbiega od konwencji będzie trudniejsza w używaniu i użytkownicy opuszczą ją. Projektowanie stron www Rzeszów jest zadaniem czasochłonnym wymagającym zaangażowania przynajmniej 4 specjalistów (grafika, programisty, front-end developera i copywritera).
9. Otwieranie nowych okien przeglądarki
Otwieranie nowych okien przeglądarki jest niczym sprzedaż odkurzacza, która rozpoczyna się od opróżnienia go na dywan klienta. Nie zanieczyszczaj mojego ekranu nowymi oknami, dziękuję.
Projektanci otwierają nowe okna przeglądarki w nadziei, że to utrzyma użytkownika na jego stronie. Taka strategia jest autodestrukcyjna ponieważ wyłącza przycisk Wstecz, który jest normalnym sposobem użytkownika na powrót do poprzedniej strony. Użytkownicy często nie zauważają, że otworzyli nowe okno, zwłaszcza jeśli używają małego monitora, gdzie okna są zmaksymalizowane, aby wypełnić ekran. Tak więc użytkownik, który stara się powrócić do poprzedniej strony będzie zmieszany nie mogąc tego zrobić.
Linki, które nie zachowują się zgodnie z oczekiwaniami użytkowników osłabiają zrozumienie systemu. Link powinien być hypertekstem, który zastępuje bieżącą stronę o nowe treści. Kiedy chcą aby nowa strona pojawiła się w nowym oknie, mogą wykorzystać opcję przeglądarki “otwórz w nowym oknie” – zakładając oczywiście, że link nie jest częścią kodu, który koliduje ze standardowym zachowaniem przeglądarki.
10. Brak odpowiedzi na pytanie użytkownika
Użytkownicy odwiedzają strony internetowe ponieważ coś chcą osiągnąć – może nawet kupić Twój produkt. Ostateczną porażką strony internetowej jest brak dostarczenia informacji, której szukają.
Czasem odwiedzi na stronie nie ma a Ty tracisz swoją sprzedaż ponieważ ponieważ użytkownicy założyli, że Twój produkt lub usługa nie spełnia ich potrzeb ponieważ nie przedstawiłeś konkretów. Czasem konkrety ukryte są pod warstwą marketingu i pustych sloganów. Ponieważ użytkownicy nie mają czasu na czytanie wszystkiego taka ukryta informacja mogłaby w ogóle nie występować.
Najgorszym przykładem na nieodpowiadanie na pytania użytkowników jest nie zmieszczenie ceny za produkty lub usługi. Cena jest najbardziej specyficznym elementem informacji w zrozumieniu natury oferty. Nie dostarczenie tej informacji powoduje, że ludzie czują się zagubieni i zmniejsza ich zrozumienie oferty.
Nawet strony B2C popełniają błąd związany z nieumieszczeniem ceny przy produktach na stronach kategorii czy wyników wyszukiwania. Poznanie ceny jest kluczowe w obu sytuacjach, umożliwia użytkownikom rozróżnienie produktów oraz kliknięcie w najbardziej odpowiedni.