Wpływ posiadania strony interentowej dla makretingu miejscowości

Wpływ posiadania strony interentowej dla makretingu miejscowości

Strona internetowa to jeden z najważniejszych elementów marketingu terytorialnego dla miejscowości. Służy wszystkim grupom docelowym, ułatwiając załatwienie spraw urzędowych, dostarczając ważnych i ciekawych informacji oraz budując wizerunek jednostki osadniczej. Równocześnie jednak, niewiele polskich miejscowości w pełni wykorzystuje potencjał tego kanału. Co zrobić, by to zmienić?

Niemal każda miejscowość w Polsce, w tym liczne wsie, posiadają strony internetowe. W niektórych przypadkach są to niewielkie projekty amatorów-pasjonatów. Przykłady najlepszych z nich możesz zobaczyć wśród zwycięzców corocznego konkursu Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów “SOŁECTW@ w sieci”. W przypadku dużych miast, często mamy do czynienia z rozbudowanymi serwisami, pozwalającymi na załatwienie wielu spraw przez internet. Strona internetowa miejscowości to szereg korzyści z punktu widzenia realizowania marketingu terytorialnego. Przede wszystkim:

Pozwala mieszkańcom, turystom, firmom i innym organizacjom na znalezienie wielu informacji (np. na temat szkoleń, programów dofinansowania, wydarzeń kulturalnych i sportowych) bez konieczności kontaktowania się z przedstawicielem samorządu
Stanowi element wizerunku miasta i pozwala go łatwo podkreślić poprzez odpowiedni design oraz treść

Nie wystarczy jednak mieć stronę. Większość stron internetowych miejscowości nie jest zaprojektowanych zbyt dobrze – ciężko znaleźć na nich informacje, zwłaszcza osobom niepełnosprawnym. Przedstawiamy kilka porad, które sprawią, że strona miejscowości będzie realizować założenia marketingu terytorialnego, a więc przede wszystkim dobrze służyć jego mieszkańcom i innym grupom docelowym (tu warto dać linka do tekstu o grupach docelowych).

Odpowiednia architektura informacji

Jako że strona internetowa stanowi jeden z najważniejszych elementów strategii marketingu terytorialnego, powinna ona być od podstaw tworzona z myślą o grupach docelowych marketingu terytorialnego, zwłaszcza: mieszkańcach, firmach i innych organizacjach, inwestorach i turystach.

Każda strona posiada jakąś architekturę informacji, a więc sposób, w jaki informacje są uporządkowane. Mają one ogromne znaczenie dla łatwości z korzystania ze strony, a im większa strona, tym więcej utrudnień dostarcza źle zaprojektowana architektura. Podstawowym błędem władz miejscowości jest zbytnie koncentrowanie się na sobie. W przypadku wielu stron, jednymi z pierwszych informacji, na jakie możemy się natknąć, jest np, skład rady miasta, bądź strona zawierająca historię miasta. Choć oczywiście istotne, nie powinny przysłaniać tych bardziej praktycznych informacji, jak np. porad co do załatwiania spraw urzędowych, listy przedszkoli, danych kontaktowych itp.

W przypadku dużych stron, warto dodatkowo uprościć nawigację w menu. Temu posłużyć może technika nazywana breadcrumbs (pol. okruszki chleba). Użytkownik, nawigując po stronie, pozostawia po sobie ślady (okruszki), widoczne zwykle zaraz po belką nawigacyjną strony. Owe ślady pozwalają mu z łatwością wrócić do ostatnio przeglądanych stron oraz ułatwiają orientację.

Znaczenie użyteczności i dostępności

Usability (pol. użyteczność) i accessibility (pol. dostępność) to dwa terminy, które duże znaczenie mają dla każdej strony internetowej, ale w przypadku stron miejscowości są absolutnie kluczowe.

Przeciętny użytkownik internetu wykorzystuje go niemal zawsze, by wykonać jakieś konkretne zadanie – wyszukiwać informację, sprawdzić stan konta, przejrzeć pocztę itp. Ta praktyczna natura internetu jest szczególnie widoczna w przypadku strony internetowej miejscowości. W odniesieniu do internetu, usability zajmuje się usprawnieniem korzystania ze strony internetowej. Jak sprawić by strona internetowa miejscowości była użyteczna, tzn. dostarczała potrzebnych informacji szybko?

Projektowanie strony należy rozpocząć od zdefiniowania grup docelowych oraz ich potrzeb. Następnie należy opracować na tej podstawie wspomnianą architekturę informacji. Wszystko to należy przedstawić w przystępnej formie – używając dobrych praktyk web designu, by podkreślić najważniejsze informacje, zastosować konwencje ułatwiające orientowanie się na stronie itp.

Pozostaje także kwestia accessibility – ułatwiania dostępu do strony każdemu użytkownikowi, a zwłaszcza osobom niepełnosprawnym. Najbardziej typowe techniki to możliwość powiększenia czcionki, czy włączenia kontrastowej wersji witryny, ułatwiającej korzystanie z niej osobom niedowidzącym. Odpowiednie podejście do budowy strony ułatwi korzystanie z niej niewidomym, którzy wykorzystują specjalne czytniki treści.

Centrum marketingu terytorialnego

Przygotowując stronę internetową miejscowości, nigdy nie można zapominać, że stanowi ona jej centrum marketingu terytorialnego. Stanowi ona niedrogie w produkcji i utrzymaniu źródło wpływania na to, w jaki sposób miejscowość jest postrzegana – zarówno przez własnych mieszkańców, jak i potencjalnych turystów i inwestorów. Ważne jest, by wyrazić w jej treści najistotniejsze wartości i zalety miejscowości, zdefiniowane w planie marketingowym – bez względu na to, czy są nimi walory turystyczne, specjalna oferta dla inwestorów, niskie ceny, odbywające się w nim istotne wydarzenia itp. Strona internetowa pozwala także na realizowanie strategii content marketingowych – a więc przyciąganie ważnych dla miejscowości grup docelowych poprzez przygotowywanie wartościowej dla nich treści – artykułów, ebooków itp. Taką strategię warto też połączyć z obecnością w mediach społecznościowych, która także powinna być wyeksponowana na stronie.

Łatwa do… znalezienia

Nawet, gdy strona ma wartościowe informacje, przejrzysty design, oraz cechuje się dostępnością i spójnością z głębszą strategią marketingową, nie osiągnie sukcesu bez użytkowników. Trudno spodziewać się, że nagle zaleją oni stronę po jej internetowym debiucie. Ważna jest oczywiście odpowiednia kampania reklamowa – zarówno w internecie, jak w telewizji, czy prasie. O przyciąganie do strony nowych użytkowników warto też dbać na bieżąco, wykorzystując strategie takie jak SEO (pol. optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe). Tworząc odpowiednie treści i wykorzystując słowa kluczowe, można wpływać na to, na jakie słowa strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania takich silników jak Google, czy Bing. Dzięki temu znajdzie ją każdy, kto potrzebuje strony, bądź powinien się o niej dowiedzieć dla dobra miejscowości – mieszkaniec, turysta, czy inwestor.

Przygotowanie dobrej strony internetowej miejscowości to duże przedsięwzięcie, ale równocześnie oferujące ogromne korzyści. Warto powierzyć je fachowcom, by jej zasięg i zdolność generowania korzyści dla miejscowości mogła nieustannie rosnąć.