Może być tak, że głównie w celu zaoszczędzenia jakiejś sumki zdecydujesz się na dość odważny krok, jakim jest samodzielne pozycjonowanie stron internetowych. Być może ci się to opłaci, a być może nie, ale spróbować zawsze warto, zwłaszcza że w grę wchodzą duże pieniądze. W razie czego w każdy momencie będziesz mógł podjąć się jeszcze współpracy z agencją marketingową, jeżeli uznasz, że twoje działania nie przynoszą optymalnych efektów albo w ogóle nie są skuteczne. Na razie o tym nie myśl i się tym nie przejmuj. Spróbuj dać z siebie wszystko, a nóż widelec okaże się, że świetnie radzisz sobie z pozycjonowaniem i nie potrzebujesz żadnej pomocy z zewnątrz.
Najpierw zadbaj o swoją stronę
Pozyskiwanie jakichkolwiek linków zewnętrznych nie miałoby sensu, gdybyś wcześniej nie zoptymalizował swojej strony. Ogólnie rzecz ujmując musisz zadbać o jej jakość. A na pewno jest wiele takich rzeczy, które wciąż można poprawić lub nawet całkowicie zmienić. Jeszcze jakieś kilka lat temu rzeczywiście możliwe było pozycjonowanie stron niezoptymalizowanych, jednakże w chwili obecnej jest to coś niewykonalnego. Wyszukiwarki same analizują wartość portali. Musisz zatem dostosować się do ich wymagań. Sprawdź najlepiej, jakie one dokładnie są. Szczegółowe wytyczne znajdziesz już na wielu stronach, tak więc bez trudu uzyskasz do nich dostęp.
Efektywna optymalizacja musi uwzględniać naprawę szeregu aspektów technicznych, takich jak chociażby kod strony oraz jej treść czy ogólny content. Każdy najdrobniejszy szczegół może wpłynąć na pozycję twojej strony. Na tym etapie, podczas poprawiania wartości i jakości portalu, możesz też od razu zająć się dobieraniem słów kluczowych. Nie wybieraj ich jednak zbyt wiele. Dopasuj do swojej strony kilka lub maksymalnie kilkanaście fraz i spróbuj wpleść je w opublikowane już treści. Zrób to w taki sposób, aby słowa kluczowe za bardzo się w nich nie odznaczały, a teksty wciąż wyglądały naturalnie. Jak sam tutaj dostrzeżesz, pozycjonowanie stron bezpośrednio wiąże się z copwritingiem. Jeżeli więc akurat w pisaniu nie czujesz się mocny, opracowanie i stworzenie treści możesz zlecić copywriterowi.
Link building
W pozycjonowaniu kluczową rolę odgrywa właśnie link building. Musisz dojść do momentu, w którym do twojej strony internetowej będzie kierować spora ilość linków zamieszczanych na innych portalach. W tym celu powinieneś jakoś je pozyskać. Pamiętaj jednak, by nie robić tego w pośpiechu i od razu ustalić swoją strategię działania, aby linkować stronę wyłącznie w wartościowych i dopasowanych do niej miejscach. Czasami zrobisz to za darmo, innym razem będziesz musiał za to zapłacić. Podczas tworzenia strategii od razu określ więc swój budżet, jaki przeznaczysz na pozycjonowanie stron internetowych, i postaraj się go podzielić w odniesieniu do konkretnych działań. Ustal, jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć na sam link building, a potem już tylko się jej trzymaj. Dla swojej strony sam możesz też tworzyć oddzielne portale – np. blogi albo tzw. strony zapleczowe. Pomyśl jednak, czy w ogóle ci się to opłaci. Każdy dodatkowy portal wymaga od ciebie dodatkowej pracy, dlatego też istnieje niewielka szansa na to, że zdołasz utrzymać samodzielnie kilka serwisów i przy tym dobrze o nie zadbać.
Zalety i wady samodzielnego pozycjonowania
W tym momencie sam powinieneś już dostrzec główne zalety i wady samodzielnego pozycjonowania stron internetowych. Jedno jest pewne – jeżeli mimo wszystko zdecydujesz się na takie rozwiązanie, w najbliższym czasie czeka cię mnóstwo ciężkiej pracy. Łatwo na pewno nie będzie. Pozycjonowanie stron internetowych jest aktywnością czasochłonną, którą trzeba się zajmować dosłownie codziennie, by na bieżąco korygować pewne błędy i wprowadzać różne zmiany, a także sprawdzać ich skuteczność. Nie jest też tak, że jeśli raz nauczysz się pozycjonowania, już zawsze będziesz potrafił je zastosować. Branża SEO zmienia się dosłownie bez przerwy, a wiedzę na jej temat trzeba aktualizować.